براساس نظر روانشناس خوب چرا برنامه ریزی ساعتی کاربردی و خوب است؟
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

زندگی های امروزه سرشار از دغدغه و مشکلات گوناگونی است که می تواند انسان را از پای در بیاورد. به همین منظور بهتر است تا با برنامه ریزی؛ مدیریت اوضاع را به دست گرفت و تلاش کرد تا شرایط را به شیوه صحیح تری به پیش برد. هر انسان سالم وموفقی به یک برنامه مدیریتی مناسب نیاز دارد، چرا که امروزه کمال گرایی طبق نظر روانشناس خوب یکی از آفت هایی که اکثر انسان ها را درگیر خود کرده است. کمال گرایی موجب افسانه بافی و به تعویق انداختن کارها می شود به همین برای مقابله با آن باید تمهیداتی اندیشید. طبق نظر انسان های بزرگ دنیا؛ تنها چیزی که انسان به آن نیاز دارد، کنترل زمان و برنامه است و با کمک این دو عنصر میتوان بسیاری از ناممکن ها را ممکن کرد. یکی از بهترین شیوه ها برای موفقیت و پیش بردن کارها؛ برنامه ریزی ساعتی است. اگر شما نیز این روز ها به فکر رشد و پیشرفت هستید و به دنبال یک تکنیک خوب می گردید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

آیا انجام چند کار همزمان خوب است؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که اگر چندین کار را همزمان انجام دهند؛ می توانند سریع تر عمل کنند و کارها را پیش ببرند. اما طبق تحقیقات، تعداد بسیاری کمی از افراد موفق  به انجام چند کار به طور موثر هستند. طبیعتا تلاش برای انجام چند کار با یکدیگر، تمرکز را دچارمشکل می کند و در نتیجه موجب می شود تا نتوانید آن کار ها را به خوبی به پایان برسانید. در سال 2013 تحقیقی در این مورد انجام شد و نتیجه این بود که افرادی که چندین کار را همزمان انجام می دهند؛ به راحتی تمرکزشان را ازدست می دهند؛ بهره وری کمتری از خود نشان می دهند و خطاهای بیشتری مرتکب می شوند! پس بهتر است تا کارها را به صورت جداگانه انجام داد تا تمام حواس را به یک موضوع متمرکزکرد.

چرا برنامه ریزی ساعتی، موثراست؟

یکی از فواید مهم برنامه ریزی ساعتی این است که ذهن انسان را در یک ساعت مشخص، معطوف به یک کارخاص می کند. این تکنیک موجب می شود تا تمرکز انسان افزایش پیدا کند و حواس پرتی از او دور شود. این نوع مدیریت زمان موجب می شود تا بر روی کارهای تان و خودتان کنترل بیشتری داشته باشید و بتوانید کارهای روزمره را اولویت بندی کنید. برنامه ریزی ساعتی طبق نظر مشاوران خانواده برای داشتن یک ازدواج سالم نیز مهم است. برای مثال با برنامه ریزی ساعتی شما می توانید؛ روز و ساعت خاصی را به خانواده خود اختصاص دهید و به این شیوه بین کار و خانواده خود تعادل برقرار کنید.

چگونه از برنامه ریزی ساعتی می توان استفاده کرد؟

یک) یک لیست همه جانبه تهیه کنید:

اول از همه  سعی کنید تا یک لیست تمام و کمال از مسئولیت ها و کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید. این لیست باید شامل اهداف کاری؛ خانوادگی؛ تفریحی و... باشد و حواستان باشد تا  چیزی از قلم نیوفتد. خوب است تا از علائم اختصاری استفاده کنید. برای مثال اگر کاری در همین هفته باید تمام شود کنارش یک ستاره بزنید.

دو) اولویت بندی کنید:

پس از نوشتن لیست؛ یکبار دیگر آن را مرور کنید و اینبار تلاش کنید تا براساس اولویت آنها را مرتب کنید. برای اینکه گیج نشوید خوب است که هر روز را به سه اولویت اصلی اختصاص دهید و بر روی آن ها متمرکز شوید. حواستان باشد که شما قرار است کارهای مهم را برنامه ریزی کنید و با نوشتن همه چیز و ساعت تعیین کردن  برای آن ها نه تنها کنترل اوضاع را به دست نمی گیرید بلکه کنترل شرایط را از دست می دهید.

سه) شروع کنید به برنامه ریزی روزانه:

گام بعدی که شما باید انجام دهید این است که ببینید در روز چقدر زمان دارید و برای هر کاری که در لیست شما است چقدر زمان نیاز دارید؟ برای نوشتن یک طرح روزانه می تواند برای روتین های خود ساعت تعیین کنید که به شیوه زیر می شود.

6تا 7:30: بیدار شدن از خواب وخوردن صبحانه

7:30تا 8: انجام روتین صبحگاهی

8-10: شرکت در کلاس

10-10:30: پاسخ دادن به ایمیل ها

و.....

شما این لیست را می توانید طبق برنامه ریزی خود ادامه دهید و با نوشتن آن هر روزی که از خواب بلند می شید برنامه روزتان را بدانید.

چهار) اگر تازه کار هستید، به اولویت های اصلی خود توجه کنید:

در حالت ایده آل شما می توانید کل روزتان را برنامه ریزی کنید؛ اما اگر تازه شروع به برنامه ریزی ساعتی کرده اید طبیعتا نمی دانید که هر فعالیتی چه مقدار زمان از شما می گیرد برای همین بهتر است تا  هفته اول را به برنامه ریزی ساعتی کارهای مهم خود اختصاص دهید و در هفته های بعد وارد جزئیات بیشتری بشوید.

پنج) به زمانتان توجه کنید.

مهم ترین چیزی که دارید؛ زمان است. پس تا جایی که می توانید حواستان باشد که از آن محافظت کنید. طبیعتا در اجرای برنامه خود؛ با اتفاق های غیر منتظره زیادی روبرو می شوید که می تواند اجرای برنامه را دچار مشکل کند اما مهم تداوم است و دلسرد نشدن! به این نکته توجه کنید که برنامه تان را منعطف بچینید و براساس نظر زوج درمانگر و مشاوره ازدواج حضوری  موارد غیر قابل پیش بینی را در نظر داشته باشید؛ برای مثال تصور کنید که طبق برنامه تصمیم دارید که آخر هفته را به طور کامل با بودن با همسرتان بگذرانید اما کاری پیش می آید که این هدف محقق نمی شود. در این جور مواقع؛ خود را سرزنش نکنید و تلاش کنید تا روز دیگری را جایگزین کنید. درست است که زمان بسیار مهم است اما وسواس بیش از حد نشان دادن در این مورد می تواند شما را اذیت کند و مانع تداوم و ادامه دادن شود.

سخن پایانی:

اگر برای برنامه ریزی نیاز به کمک یک روانشناس دارید می توانید به بهترین مراکز مشاوره مانند مطب روhنشناسی انتخاب نو مراجعه بفرمایید. یکی از بهترین کلینیک های روانشناسی؛ مطب روانشناسی انتخاب نو در شهر تهران است که می تواند شما را در این مهم کمک و یاری کند.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: